Hogyan  gyógyítanak a Mantrák? – 2. rész

Az előző cikkben megismertük a Mantra jóga alapjait. Megvizsgáltuk miért is lehet olyan hatékony a felhasználásuk a mindennapi meditációban.

Most azt tekintjük át, miként lehet hatékonyan használni a Mantrákat. Mi is az a két tényező, melyet a jóga nagy bölcse, Patandzsali is érdemesnek tartott kiemelni a Mantrákkal kapcsolatban? S mi is ezek szerepe a gyakorlatban?

A Mantra szankszrit szó, melynek jelentése: „az elme eszköze” vagy „járműve”. Mire is kell ez az eszköz, vagy hová kell eljutni ezzel a járművel? A létezésünk egy mélyebb rétegébe, ami már túlmutat az elme tartományán. Ennek a dimenziónak a megtapasztalása, hatásainak átélése ideiglenesen megszakítja az elme állandó önműködő, s ennek hatására tapasztalja meg a gyakorló a belső csend valóságát, annak minden áldásos hatásával együtt.

Azonban azt is tudnunk kell, hogy a Mantrákban szunnyadó lehetséges erő potenciális és nem aktív. Bizonyos lényeges feltételekről gondoskodni kell, és ezeket fokozatosan kell kifejleszteni. Nem létezik egy „varázslatos  gomb”, melynek  puszta megnyomásával bekapcsoljuk a Mantra hatását. Illetve létre lehet hozni, amihez viszont hatalmas kitartás és munka szükséges.

Sokan figyelmen kívül hagyják ezt a tényt. Azt hiszik, hogy valamely Mantra csupán néhányszori ismétlésével elérhetik a kívánt eredményt. Csalódni fognak és nem érik el céljukat. Ezen a módon ugyanis a Mantra ugyanúgy nem eredményezheti azt, amire szerkesztették. Patandzsali a valaha élt egyik legnagyobb jógi, a jógairodalom egyik legfontosabb művében a Jóga szutrákban azt írja, hogy a Mantrák „Állandó ismétlése és meditáció a jelentésén ” az, ami  elengedhetetlen a valódi felhasználáshoz. Mi is jelenthet ez a tömör, mégis roppant fontos szutra?

Egy metaforával élve könnyebben megérthetjük. Az almafa néhány magjának elfogyasztása nem elégítheti ki az éhes embert. A magokat el kell vetni, öntözni kell, és a kikelt zsenge, törékeny növényt évekig kell gondozni, mielőtt az gyümölcsöt terem és jóllakatja az éhezőt. Ugyanígy kell a Mantrában lévő potenciális erőt, a megfelelő módszerek alkalmazásával és állandó gyakorlással lassan kifejleszteni.

Az egyik ilyen módszer neve a dzsapa. Ez a Mantra-jóga jól ismert technikája, amelynek folyamán a Mantrát, az előírt módon, újból és újból ismétlik. Ennek többféle szintje van. Először hallhatóan, később halkan és végül mentálisan kell az adott Mantrát egészen addig ismételni, amíg a kívánt eredmények kezdenek megjelenni. A várható eredményekről egy későbbi cikkünkben a Mantrák fajtáinál szólunk bővebben.

 

Szerző: GYURÓ ÉVA, a BARAKA Jóga Iskola vezetője, vezető Jógaoktató