Egy jógaoktató vallomásai a tanítás szépségéről, szerepéről és hasznosságáról

Az évtizedes jógázói múlt és a több éves jógaoktatói tapasztalatok alapján nagyon vegyes érzések vannak bennem a jóga jelenlegi fejlődése láttán.

Egyrészt szívből örülök, mert egyre több és több ember keresi fel jógaiskolánkat kezdőként, vagy már haladóbb jógázóként. Másrészt viszont szeretnék többet tenni azért, hogy a jóga ne csak egy testmozgás legyen a gyakorlóknak, hanem az önmegvalósítás eszköze, mely a mindennapi életben is felhasználható belső egyensúlyhoz segít. Hogyan valósítható meg mindez?
Hát igen, nagyot kell álmodni és lépni, de a jutalom nem marad el…

Napjainkban a legtöbb ember gyors és hatékony eredményeket vár el, bármilyen testi, vagy szellemi fejlődést kínáló rendszerrel is kerül kapcsolatba. Nincs ez másként a jógával sem, melynek akár néhány hetes kitartó gyakorlása nagyon gyors és látványos eredményeket hoz testi szinten. Ahhoz azonban, hogy valódi célját betöltse és a lelki és szellemi szinten kifejtse a hatását, kicsit több kell tenni. S nem is igazán a gyakorlásra szánt időből. Sokkal inkább az segít, ha megismerjük a jóga mögötti világképet. Az ősi rishik (látók), akiknek a jógát, mint szellemi örökséget köszönhetjük, teljesen más világképpel rendelkeztek, mint az általunk megszokott,  anyag-centrikus nézőpontunk.

A legtöbb jógaoktatónak a jóga tanfolyamokon és órákon sajnos korlátozott lehetőségei vannak, hogy a jóga mélyebb értelméről és összefüggéseiről beszéljen. Ahhoz azonban, hogy valaki mélyebben megértse a jóga fontosságát, hatásmechanizmusait, s ezáltal szélesebb sávban jelenjenek meg a hatások az életében, sokkal több kellene, mint heti egy-két óra.

Hiszen annak megtapasztaláshoz, amit a jóga valóban nyújthat, ismerni kell, azt a szemléletmódot, amelyet összefoglalva jógafilozófiának nevezünk. Meg kell ismernünk a saját testünk fizikai (anatómia) és energetikai (csakrák, mantrák hatásai, stb.) összetevőit és működését. A jóga oktatás módszertanának átlátása pedig segíthet pedagógiai, pszichológiai képességeink fejlődésében.  Mindezekre egy egyszerű gyakorló óra vagy tanfolyam keretei között sajnos nem sok idő marad. A lelkiismeretes oktatók persze megpróbálják – több-kevesebb sikerrel – a tananyagba becsempészni, de akkor a gyakorlástól veszik el az időt.

Ezért szoktam mondani, hogy nem csak akkor érdemes jógaoktatói képzésen részt venni, ha mindenképpen tanítani akarjuk a képzés elvégzése során. Egyszerűen ott már elegendő idő van arra, hogy a jóga nyújtotta lehetőségeket megismerje, elsajátítsa az illető.  Ezen túlmenően a hosszabb és tartalmasabb képzés megadja a megfelelő keretet ahhoz a változáshoz, ami a valódi önfejlesztéshez és önmegvalósításhoz elengedhetetlen, de a hétköznapokban erre kevés idő jut. A legjobb befektetés mindig önmagunkba, saját tudásunk gyarapításába fektetni. Különösen akkor, ha nem csak technikai tudást (pl. a jógaoktatás módszertani részét) hanem egy örökérvényű, időtlen szemléletmódot sajátíthatunk el – a jógafilozófia révén.

Vannak olyan emberek, akikben megjelenik bizonyos nehezen szavakba önthető vágy önmaguk és a valóság mélyebb megismerésére. Nem ők akarták, az egyszer csak ott volt. Ilyenkor mindig megjelenik egy nagyfokú kíváncsiság az élet nagy kérdései iránt, melyet jó esetben nem fojt el magában az ember, mindenféle s mindennapi problémára való hivatkozással. Elkezd keresni, és azt látja, hogy nagyon sokféle szellemi út és rendszer kínálja a fejlődési lehetőséget. Vannak újabbak és régiek, egyszerűbbek és összetettebbek, a lelki szintre vagy éppen a testi szintre koncentrálók. A jógában az a különleges, hogy mindezek egyesülnek benne, s csak a gyakorlón múlik, mit vesz észre és használ fel belőle.

Az ilyen embereknek érdemes a jógát egy új minőségben megismerni, mert ily módon megkaphatják a saját válaszaikat a számukra fontos kérdésekre. A Hatha és Kvantum Jógaoktatói képzés nekik lett létrehozva. Nem kiüresedett kliséket, követendő sablonokat és dogmákat ad, hanem tökéletesen alkalmas a saját kreatív válaszok megtalálására. Ez teszi különlegessé. Az ősi jógafilozófia a modern kvantumszemlélettel kiegészítve, (s annak gyakorlati felhasználásával: a kvantumgyógyítás alapjainak megismerésével) segít a fejlődésben és átalakulásban. Ehhez jön még az anatómia különleges megközelítése, mely a legújabb biológiai szemlélet szerint mutatja meg az emberi test és elme csodálatos és kölcsönös egymásra hatását.

A teljes képzés a leendő oktatók önfejlesztésének felgyorsítására és kiteljesedésére lett tervezve. S ami talán a legfontosabb, hogy: egy olyan integrált szemléletet ismer meg a résztvevő, amely egyesíti magában a jóga évezredes bölcsességét, a modern kvantumszemléletet lehetőségeit, és a tudatosodás útját. S ez lehet mindenki számára a valódi kiteljesedés ösvénye: tanítva tanulni és közösen fejlődni.

A jógaoktatóvá válás tehát egy lehetőség mindkét oldalnak. Annak is, aki jógaoktató lesz az egy éves képzésen, hiszen ráébred a jóga mélységeinek végtelenségére, s a hatások egy teljesen új körét ismeri meg. S természetesen annak is, aki oktatja, hiszen az óriási öröm, amikor lehetőség van egy mélyebb, valódi átalakulást eredményező tudás átadására.  Számomra ez a legszebb hivatás…

Szeretettel várunk a Jógaoktatói képzésünkre!

 

Photo by janeb13 is licensed under CC BY-NC-SA

Szerző: GYURÓ ÉVA, a BARAKA Jóga Iskola vezetője, vezető Jógaoktató